Een eerste indruk! - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Lisanka - WaarBenJij.nu Een eerste indruk! - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Lisanka - WaarBenJij.nu

Een eerste indruk!

Blijf op de hoogte en volg Lisanka

30 Mei 2014 | Marokko, Marrakesh

Vandaag was het zover, de vertrekdag voor mijn grote rondreis door Marokko! Met een lange paklijst wist ik mijn koffer in te pakken met slechts 17kg bagage! Veel te veel natuurlijk, maar ook op rondreis wil je keuze hebben in kleding, haha :D

Op Schiphol verzamelden we bij de grote kubus in de stationshal. In totaal zijn we met negen dames, de jongste 27 en de oudste 33. Mooi groepje!
De vlucht naar Marrakech duurde slechts 3,5 uur. Naast een hoop geouwehoer hebben we ook een spelletje Boonanza gespeeld! En de reisgids van Marokko doorgebladerd voor handige gebruiken. Zoals niet met links eten aangeven, want je linkerhand is onrein!

In Marrakech werden we opgehaald door een taxichauffeur die ons naar het hotel bracht. Hier al mijn eerste woordje Arabisch kunnen oefenen: shoukran! Vervolgens glimlachte de meneer en begon hij vrolijk in Arabisch terug te praten. Ehh... volgens mij zei hij ‘asjeblieft’ in het Arabisch, maar dat woord moet ik nog leren!

We verblijven de eerste twee nachten in het Goldin Tulip Rawabi Hotel in Marrakech. Helaas niet midden in het centrum, maar wel een heerlijk luxe hotel (kingsize bed voor mij alleen!) met een zwembad op de binnenplaats.
Het ligt net te ver van het centrum om te lopen, maar gelukkig zijn taxi’s hier goed betaalbaar. Als je tenminste kunt afdingen! Op de heenweg hadden we 60DH per taxi betaald (een dirham is negen cent, 60DH is ongeveer €5,40). Op de terugweg was het zoeken naar een taxi die ons voor 60DH thuis wilde brengen. Na onderhandeling een prijs afgesproken, maar dan ben je er nog niet. Bij aankomst doet de taxichauffeur net alsof hij geen wisselgeld heeft en probeert hij opnieuw meer te vragen voor zijn taxirit. Vooral heel volhardend zijn en zorgen dat je altijd gepast geld bij je hebt.

In Marrakech werden we afgezet bij het grote plein. Indrukwekkend veel mensen, lampen en geuren, maar helaas niet alles van dichtbij kunnen bekijken. Het was tenslotte al 22.00u (voor het gevoel een uur later) en we moesten nog eten.
Om de hoek van het plein zat een klein restaurantje, met een Arabische sfeer, maar een Jamaicaanse man die de hele avond met gitaar en assistent met trommels lekkere reggae heeft gespeeld. Ondertussen zat ik aan een heerlijke couscous met groente en kip. Een heerlijke maaltijd voor slechts 5 euro inclusief drinken en fooi. En ik vermoed dat dit zelfs nog aan de dure kant is, omdat je in het hartje van Marrakech zit. Ben benieuwd wat de rest van de reis gaat brengen qua eten :D

Marokkaanse gebruiken die mij opvielen:
-Marrakech wordt de rode stad genoemd. Als je door de stad rijdt zie je alleen maar rode/oranje gebouwen, hooguit vier verdiepingen. Dus je snapt waar de naam vandaan komt.
-Er rijden echt bizar veel brommertjes op de weg. Denk aan zo’n oude Puch die van ellende uit elkaar valt, zet er twee Arabieren op en je waant je in Marrakech.
-Ook fietsers rijden hier op de grote weg. Als chauffeur kun je aan alle kanten inhalen. Meestal wordt links toch geprefereerd. Het rijdt kris kras door elkaar maar wel braaf aan de eigen kant van de weg.
-Toeteren is blijkbaar verboden, want dat hoor je niet. Wel wordt er continu met groot licht geseind als mensen in de weg rijden, haha.
-Onderhandelen is handig, want aan alle kanten wordt je afgezet. Bij de prijs blijven die je wilt betalen, anders weglopen.
-100DH is voor de mensen hier veel geld. Denk in Nederland aan met 100 euro betalen, daar hebben ze vaak niet van terug. Hier hebben ze geen wisselgeld voor 9 euro?!
-Mannen vinden westerse vrouwen heel aantrekkelijk. Word je lastig gevallen, gewoon “la” roepen (=nee) of “kouwad” (=oprotten), zeer handig ;)
-Mensen waarderen een woordje Arabisch! Netjes gedag zeggen (marhaba), dankjewel (shoukran) en tot ziens (beslama) leveren je een heleboel mooie glimlachen op :)

• 30 Mei 2014 - 09:56

Marschenka:

Hoi wijffie,

Wat ziet het er super uit zeg en wat een leuk verslag van de 1e dag, ben benieuwd wat er allemaal nog komen gaat :) Heel veel plezier en lekker genieten.

Dikke kus van mij en natuurlijk Esmee

• 30 Mei 2014 - 10:43

Fabian:

Hi zussie,

Leuk verslag en erg herkenbaar!
    Je hebt je in ieder geval goed voorbereid met je woordjes Arabisch en het afdingen en standvastig zijn tegen de Marrakeshi :)

Heel veel plezier de komende weken!

Fabian

• 30 Mei 2014 - 11:36

Wim En Bep:

He, wat leuk om nu al wat te lezen. Is het een leuke groep ? Veel plezier vanuit Assisi !

• 30 Mei 2014 - 14:23

Tante Rina:

Leuk verslag. Ik lees het met plezier. Geniet lekker van je vakantie.

• 31 Mei 2014 - 18:33

Nicole:

Dat klinkt al als een leuk begin Lisanka! En nog even genieten in een luxe hotel, lekker hoor! Ik ga snel je volgende verslag even lezen want ik zag dat die ook al online staat.