Marokko <3 Inshallah! - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Lisanka - WaarBenJij.nu Marokko <3 Inshallah! - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Lisanka - WaarBenJij.nu

Marokko <3 Inshallah!

Blijf op de hoogte en volg Lisanka

13 Juni 2014 | Marokko, Marrakesh

Woensdagochtend vertrokken we van Essaouira naar Marrakech voor de laatste twee dagen van de reis! Woensdagmiddag weer heerlijk gegeten in Marrakech, met hamburger, weer eens wat afwisseling met de standaard tajine of couscous.
De rest van de middag werd ingevuld met shoppen (en vooral afdingen!) in de souks. Lekker struinen door de smalle steegjes en vooral ‘kijken, kijken, niet kopen’.
Deze dag werd ik de trotse eigenaar van een turquoise poef! Je koopt alleen het leren omhulsel van de poef, vullen doe je met oude kranten, plastic of kleding. Het hele afdingspektakel is ook prachtig om te zien. Bij souk #1 was de poef 350 dirham, mooi, dan had ik een indicatie van de prijs. Ondertussen waren mijn reisgenootjes verder gelopen en zei ik tegen die beste man dat ik eerst mijn reisgenootjes moest vinden. Toen ik tien minuten later met reisgenootje souk #2 uitkwam, kwam meneer van souk #1 mij achterna rennen met de poef en het bod van 200 dirham. Ik denk, daar kan nog meer af, dus ik gaf hem een tegenbod van 80 dirham. Nou, toen was de beste meneer beledigd, haha. Dan niet, er zijn nog tientallen andere souks met dezelfde poef :) Bij souk #3 had ik weer dezelfde poef gevonden. Deze meneer beweerde dat deze poef van geitenleer was, en zeer goede kwaliteit en begon zijn bod met 800 dirham?! Veel te duur natuurlijk, en uiteindelijk heb ik hem voor 225 dirham gekocht, haha. Afdingen is my middle name :D
Ook op de theeset die ik voor mijn ouders heb gekocht (theepot, dienblad en twee glazen) wist ik 65% van de prijs af te halen, yeah!
Toen de voetjes moe werden nog een drankje gedaan op een dakterras aan de rand van het Jmaa El Fna plein. Prachtig om te zien hoe rond een uur of vijf het plein wordt omgetoverd met tientallen eettentjes. Helaas gingen wij vanavond niet op het plein eten (jammer!), maar het restaurant waar we terecht kwamen was een mooi alternatief! Het heette Le Jardin en bestond uit een prachtige binnentuin waar ik een heerlijke eend heb verorberd. Weer wat anders dan lamsvlees ;)

Donderdag was de laatste dag. De zon gaf ons een afscheidscadeautje van maarliefst 40 graden! Heet! De wind leek net op een warme fohn die in je gezicht blaast. Dus de dag gestart met een duik in het zwembad. Rond het middaguur gingen we met een deel van de groep lunchen in Marrakech. Dit keer bij Terrass Les Epices (en niet het café, waar we de vorige dag waren beland terwijl we het terras zochten). Een prachtig terras, waar ze meerdere tafels gecreëerd hadden door een soort inhammen in de muur. Bij elke inham zat een kleine sproeier, vernevelde waterdruppels die een stuk verkoeling opleverde in deze hitte. Genoten van een heerlijke geitensalade en als toetje een tiramisu van verse aarbeien. Yum! Al dat lekkere eten ga ik wel missen!
Nog een laatste wandeling door de souks, waar ik nog een paar Fatima hand oorbellen en een Fatima hand sleutelhanger gescoord heb van mijn laatste dirhams.
Terug bij het hotel eerst nog een verkoelende duik in het zwembad voordat de taxi ons terugbracht naar het vliegveld. Na 3,5 uur vliegen stonden we om 1.00u ’s nachts weer op Nederlandse bodem. Boehoe :(

Wat een prachtige reis was dit! Zeker een aanrader. Een mooie combinatie van stad, woestijn, bergen en strand. Ik kan geen hoogtepunt noemen, er waren zoveel mooie momenten:
-de hamam in Marrakech, tussen de lokale bevolking gescrubd worden door een Marokkaanse vrouw
-de mannen die een heleboel kamelen boden om mij in Marokko te houden
-het overheerlijke eten, elke dag weer
-het sprookjesachtige Jmaa El Fna plein
-de jammerende kamelen in woestijn die leken op huilende wolven
-de Berbersche Whiskey die wonderbaarlijk goed te drinken was (wat wil je met bakken suiker in de thee)
-Omar, onze altijd goedlachse chauffeur
-quad rijden door de woestijn, racen door het zand!
-op een kameel door de woestijn, schommel schommel
-slapen in de woestijn met de prachtige sterrenhemel
-achterop de quad bij een Arabier door de zandduinen van Erg Chebbi <3
-prachtige wandeling door de groene oase van de Todra kloof
-echte couscous eten (die eerst een uur heeft staan stomen)
-het geluid van de moskee die je wakker maakt om vijf uur ’s ochtends?!
-de prachtige uitzichten die elke keer weer anders waren
-elke ochtend je bed uitstappen met een zonnetje en de garantie van warm weer
-galopperen over het strand op een echt Arabisch paard
-verse vis eten in de haven van Essaouira
-zelf pastille maken en nog belangrijker: opeten!
-de zeer vriendelijke lokale bevolking
-Judith, onze lieve, gezellige, assertieve en proactieve reisleidster (toppertje!)

Marokko <3 Inshallah!

  • 15 Juni 2014 - 17:48

    Judith:

    Wow, ik word stil can al die hoogtepunten en het lieve laatste puntje :) x

  • 15 Juni 2014 - 20:55

    Bep:

    Geweldig verslag van een geweldige reis !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanka

Avonturen van een reislustig meisje.

Actief sinds 05 Maart 2008
Verslag gelezen: 9517
Totaal aantal bezoekers 92402

Voorgaande reizen:

29 Mei 2014 - 13 Juni 2014

Marokko: een sprookje uit 1001 nachten?

24 Februari 2011 - 28 Februari 2011

Rocken met Reel Big Fish!

16 Oktober 2010 - 21 Oktober 2010

A Quick Tour of Chester

08 September 2010 - 09 September 2010

Knowsley Safari Park

05 Mei 2010 - 12 Mei 2010

Paardrijden in Tsjechië

12 November 2008 - 06 Mei 2009

Chillen op de Antillen!

Landen bezocht: