Heel veel eten! - Reisverslag uit Imlil, Marokko van Lisanka - WaarBenJij.nu Heel veel eten! - Reisverslag uit Imlil, Marokko van Lisanka - WaarBenJij.nu

Heel veel eten!

Blijf op de hoogte en volg Lisanka

07 Juni 2014 | Marokko, Imlil

Donderdagochtend vetrokken we vanuit Tinghir naar Ait Ben Hiddou, een reis van ongeveer drie uur. We sliepen daar in hotel Maktoub.
Lunchen deden we bij het hotel, dit keer had ik een merguez schotel. Eten is hier wel een belangrijk onderdeel van onze dag, haha. Zowel voor de lunch als voor ons avondeten gaan we uit eten. Nu is dat hier niet zo duur, je bent gemiddeld 5-10 euro kwijt voor je maaltijd en een drankje. Maar het zijn wel erg vullende maaltijden, dus de wandelingen zijn een aangename afwisseling.

In Ait Ben Hiddou maakten we een wandeling door het dorp. Net als in Ouarzazate wordt dit dorp gebruikt als decor bij verschillende films en series. Game of Thrones zou hier opgenomen zijn?
Het deel van het dorp wat gebruikt wordt is tegen een berg aangebouwd. Veel mensen zijn hierdoor uit het dorp vertrokken. Het schijnt dat er nu nog tien gezinnen wonen. Het beklimmen van dit dorp was een hele opgave, maar bovenop hadden we een prachtig uitzicht over de omgeving. Jammer dat het vandaag niet zo zonnig was, dit was onze eerste geheel bewolkte dag! De temperatuur was echter nog steeds hoog genoeg om lekker te zweten ;)

Naast het hotel zat een beautyshop waar ze producten maakten van Arganolie. Arganolie wordt gewonnen uit pitten van vruchten van de Arganboom. Als eerste wordt de vrucht (lijkend op een grote olijf) waar de noot in zit kapot geslagen. Daarna wordt de noot kapot gemaakt en daar wordt de pit uit gehaald. De pit wordt op een bepaalde manier geperst zodat er uiteindelijk olie uit komt. Voor eetbare olie worden de pitten eerst nog gebrand. Er zijn ongeveer 30kg argan vruchten (=opbrengst van 1 boom per seizoen) nodig voor 1 liter olie. Gezien ze dit allemaal met de hand doen is het een ontzettend arbeidsintensief proces (20 uur voor 1 liter olie), en de olie is dan ook vrij prijzig (18 euro voor 250ml).

Voor het avondeten was het nog tijd voor een massage... een full body massage, met een heleboel olie! Denk vooral niet dat Marokkaanse vrouwen preuts zijn. Vrouwen onderling kijken niet op of om van een beetje bloot. Mijn gehele lijf werd dan ook grondig gemasseerd, haha. Oke, bijna mijn gehele lijf, mijn onderbroek mocht aan blijven ;) Na afloop was een douche noodzakelijk, door de olie glibber je aan alle kanten.

Het avondeten werd dit keer geserveerd op een panoramisch terras met uitzicht op het bergdorp, prachtig! Marokkanen zijn volgens mij altijd bang dat ze te weinig eten maken. We krijgen hier tajines vol groenten en kip/rund waarvan we meestal maar de helft opkunnen. Toetje is eigenlijk altijd fruit (veelal meloen, yum!), dit keer hadden we wat andere vruchten en lekkere Marokkaanse koekjes :)

De volgende ochtend zaten we al om acht uur in de bus. De reis naar Imlil duurde ongeveer 4,5 uur. Weer door het Hoge Atlas gebergte, dus veel bochtjes en misselijke medereizigers. Lang leve de primatour! :)
Tussendoor maakten we nog een stop voor een overheelijke lunch. Je kunt je van te voren nooit bedenken hoeveel je krijgt. De prijs zegt niet veel. Waar je bij het ene restaurant voor 80DH alleen vijf vleesspiezen krijgt, krijg je bij een ander restaurant voor 40DH naast die vijf vleesspiezen ook nog wat friet en een salade erbij. Dit keer had ik dus teveel besteld ;) Maar lekker was het wel!

In Imlil aangekomen kon ons busje niet bij de herberg komen. De groep ging op weg voor een wandeling van een klein uur, waarbij ze zo’n 250 meter zouden stijgen. Ik deed mij voor als koffer en mocht met het bagagevervoer mee omhoog ;)
In de herberg aangekomen bleek dat we de hele herberg voor onze eigen groep alleen hadden, waardoor ik weer een kamertje voor mijzelf had (erg fijn!) :) Voor het eerst geen zwembad, maar wel een prachtig uitzicht op de omringende bergen en bergdorpjes.

Ook hier was het avondeten weer veel te veel. Vooraf een soep (met linzen, kikkererwten en couscous, heel voedzaam). Hoofdgerecht was weer een tajine, dit keer met rundvlees en na afloop weer lekkere stukjes meloen.

Na een heerlijke nacht (berglucht doet wonderen!) was het de volgende dag tijd om ons klaar te maken voor een lange wandeling van zo’n zes uur door de bergen van Imlil. Ik niet natuurlijk, zes uur wandelen is nog een beetje te hoog gegrepen. Zes uur op een muilezel de bergen door kan ik mij ook niet voorstellen. Ik zit nu dus heerlijk in het hostel een reisverslag te typen, lekker een relaxdagje.
Morgen vertrekken we naar Essaouira, een kustplaats, voor nog veel meer relaxdagen. Nog even genieten aan de kust van de zon (hopelijk is die daar ook, we hoorden dat het in Essaouira ook aardig koud kan zijn vergeleken met de rest van Marokko).