Meer avonturen... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Lisanka - WaarBenJij.nu Meer avonturen... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Lisanka - WaarBenJij.nu

Meer avonturen...

Door: Lisanka

Blijf op de hoogte en volg Lisanka

28 November 2008 | Nederland, Amsterdam

Zaterdag was mijn eerste officiele vrije dag. En aangezien ik al vier dagen in de modder heb gewerkt, waren mijn kleren al aardig vies geworden. Zelf wassen is wel een optie, maar kost best veel tijd en bovenal veel moeite. Moeite hier betekent zweten en daar ben ik niet zo van op mijn vrije dag ;) Even gepolst bij mijn huisgenoten en er blijkt gewoon een wasserette om de hoek te zitten! Ideaal. Het kostte me $1 per kilo wasgoed, dus uiteindelijk was ik $12 kwijt voor wassen, drogen en strijken. Heerlijk. Binnen een paar uur waren mijn kleren, handdoeken en beddengoed weer lekker fris.

Daarna ben ik boodschappen gaan doen bij een van de grotere supermarkten op het eiland, de Grand Marché. Om hier te komen moest ik met het openbaar vervoer. Nu hebben ze hier niet echt treinen en metro’s zoals in Nederland, maar van die rammelende achtpersoonsbusjes met op de vooruit de naam van de bestemming, zoals Philipsburg, Marigot en Mullet Bay om maar de veelvoorkomendste te noemen. Wat je doet: je gaat langs de weg staan. Als er een busje aan komt ga je als een bezetenen staan zwaaien in de hoop dat ie stopt. Wel eerst kijken of het busje de goede kant op gaat (ik moest dit keer richting Philipsburg). Dan stap je in en geef je de chauffeur $1.50. Dat is de prijs per busje, dus al moet je een keer overstappen om bij je bestemming te komen, betaal je het dubbele. Daarna ga je rustig zitten en wacht je tot de bestemming voorbij komt, in mijn geval de supermarkt. Dan roep je “stop here please” en het busje stopt aan de kant van de weg. Een soort taxi dus, best wel handig zo van deur tot deur. De busjes rijden alleen de grote straten, maar mijn huis hier ligt vlakbij de grote weg, dus dat is makkelijk.

De supermarkt zelf is ook weer een verhaal apart. Ik had al verteld dat de prijzen hier absurd hoog zijn. Verder is het ook erg vermakelijk om te zien wat voor producten ze hier allemaal verkopen. Het is een mengeling van import uit verschillende landen, voornamelijk Amerika en Nederland. Ik heb een aantal foto’s gemaakt (met uitleg) om jullie eens een beeld te geven van de supermarkt hier :)
[Zie http://picasaweb.google.com/lisankaSXM ]

Ook was het schrikken wat ik kwijt was voor boodschappen. Meer dan 100 dollar! Voor nog geen week eten. Plus dat ik niet eens fatsoenlijke maaltijden heb gekocht, want koken gaat hier echt heel lastig. Ten eerste ben ik namelijk aan het werk van 7 tot vaak 6 of 7 uur en als ik dan thuis kom ben ik moe en heb ik geen zin om te koken. Ook is het warm in de keuken, helpt ook niet echt mee. Bovendien kost een fatsoenlijke maaltijd hier ongeveer 20-30 dollar, omdat je voor groente dus heel veel betaalt. Ik probeer overdag genoeg fruit te eten en ’s avonds pak ik een boterham, een soepje of een lichte salade. Wel goed voor de lijn trouwens, volgens mij ben ik al twee kilo kwijt, haha ;)
Oh, en ik woon hier in een echt studentenhuis, want het voedsel wordt gewoon onder je neus vandaan gejat. ’s Avonds stop je drie broodjes in de vriezer en ’s ochtends zijn er nog maar twee. En mijn druiven die nog in cellofaan verpakt zaten, was de volgende ochtend ineens open. Dat valt toch op?! Niet echt relaxt dus, zeker omdat eten hier niet zo goedkoop is. We moeten dus echt een housemeeting houden, want schoonmaken en algemene spullen kopen is hier ook een probleem. Ik heb bijvoorbeeld mijn eigen toiletpapier, want als ik mijn rolletje neer zet, is het de volgende dag op. En dan kan ik blijven kopen (net zoals de andere Nederlandse meiden). Wat mis ik mijn eigen huisje hier, haha ;)

’s Middags ben ik met Alexandra, haar kids en Maartje naar de bioscoop geweest. Die zit hier gelukkig op maar tien minuten lopen afstand. Binnen is het lekker koel (de airco staat zo koud dat je eigenlijk een vestje aan moet!). We hebben de film Madagascar 2 gezien, erg hilarisch. Nog leuker is de prijs van de bios hier, nog geen 5 euro :) Dus dat ga ik vaker doen!

Zondag ben ik met Maartje naar een strandje hier in de buurt geweest, geen idee meer wat de naam is, er zijn hier zoveel stranden, haha. Lekker een paar uurtjes in de schaduw gelegen en de zee in geweest. Nou, ik heb me dus ingesmeerd met factor 50, voornamelijk in de schaduw van de palmboom gelegen, en nog ben ik verbrand op sommige plaatsen! Ongelofelijk. Pas na vijf dagen is de roodheid weggetrokken. Bruin worden lukt hier dus helaas alleen op mijn armen en gezicht ;)

Van maandag tot en met donderdag moest ik weer werken. Wat ik zoal op een dag doe heb ik al uitgelegd. Op dit moment doe ik de 1-uurs ritten alleen (yay!) en heb ik afgelopen week mijn eerste private ride gehad. Een privé rit hier betekent dat mensen zelf kunnen bepalen hoe ze willen rijden, dus dat is voornamelijk weinig stappen, beetje draven en veel galopperen. Dat was wel heel erg gaaf, om weer iets anders te doen dan stapritjes.

En vrijdag ben ik een auto gaan huren. Helaas is dat hier heel erg duur, zelfs voor het kleinste autotje. Ik rijd nu een Diahatsu Charade, en die kost $130 per week, exclusief verzekering. Want WA is nog eens $5 en AllRisk met eigen risico van $750 kost nog eens $10. Om een lang rekensommetje kort te maken: ik ben dus 375 euro kwijt voor twee weken autohuur. Gelukkig verbruik ik hier weinig benzine, want zoveel kilometers maak je niet, en is de benzine nog geen euro per liter :)
Ik ben dus vrijdag lekker rond gaan toeren over het eiland, en heb een hoop foto’s gemaakt om jullie te kunnen laten zien hoe het eiland er ongeveer uit ziet. Het lijkt hier erg tropisch (palmbomen, witte stranden etc.) maar dat valt reuze mee. Het is voornamelijk chaotisch, alle soorten, maten en kleuren huizen door elkaar, stroom boven de grond, elektriciteitsmeters voor de deur, wegen met heel veel gaten. Ik was al bang dat mijn auto het zou begeven, want zoveel hobbels, het is net een hele grote 30 kilometer zone hier. Nog erger was de steile weg naar het hoogste punt van het eiland, Pic Paradise, op meer dan 400 meter. Zelfs mijn kleine autotje, zonder 4-wheel-drive, heeft de weg naar boven gered! Het is nog een automaat ook, wat een drama, hij gaat gewoon vanzelf rijden, zowel voor als achteruit. Hij heeft dus meerdere ‘versnellingen’, P voor parkeren, R voor achteruit, N voor neutraal, D4 voor gewoon rijden en 3 en 2 voor steile wegen. Ik heb de berg beklommen in zijn 3, dus erg netjes. Maar naar beneden is een ramp, want je kunt hem dus niet op de motor laten afremmen (want: geen versnellingen) of zit die functie er wel op? ;)

Vergeet niet om op http://picasaweb.google.com/lisankaSXM te kijken voor alle (nieuwe) foto’s! :D

  • 29 November 2008 - 12:07

    Annemarie:

    Hey Lisanka,

    Wat klink je lekker actief, alsof je meer je draai begint te vinden? Fijn hoor! Leuk om ook weer foto's te zien, het is echt zo'n ander wereldje... Dat uitzicht op de lagoon is mooi!

    Groetjes, Annemarie

  • 29 November 2008 - 14:43

    Stien:

    Heej Lisanka!!
    Leuk dat je zoveel post! blijven we tenminste goed op de hoogte :)
    nog heel veel plezier en succes toegewenst iig :)
    kus stien

  • 30 November 2008 - 09:46

    Tante Marja:

    Leuk hoor die foto's hebben we een beetje indruk bij je tekst, die lagoon is erg mooi.
    Geniet er nog maar weer van.

  • 30 November 2008 - 14:29

    Tante Karin:

    Hoi Lisanka, wat een lol die supermarkt, inderdaad eerst goed naar de prijzen kijken. Leuk die kerstboom van Kim op je deur, zeker als de zon schijnt. Het is hier koud, het vriest, brrr.

    Succes verder, groeten van JKJK.

  • 01 December 2008 - 11:31

    Anita En René:

    Hey Lisanke,
    Leuk deze berichten. We hebben nog een vraagje voor je, waar je wellicht wel interesse in hebt. Wij gaan naar NL van 12 december t/m 11 januari. Zou je eventueel op ons huis in Weymouth Hill (achter MPC) kunnen/willen passen? Met vervoer is wel iets te regelen. Bel ons op 5484331 of geef je tel.nr. even door op skype ofzo.
    Groetjes,
    Anita en René

  • 02 December 2008 - 16:12

    Anneke:

    Doe je goed, hard werken en dan lekker ontspannen.

    Blijf maar flink schrijven, 't is hardstikke leuk om je verhalen te lezen.
    (foto's van je auto-uitje heb ik nog niet gezien, zit nu op mijn werk, en dat moet ik thuis maar even doen :-))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Lisanka

Avonturen van een reislustig meisje.

Actief sinds 05 Maart 2008
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 92474

Voorgaande reizen:

29 Mei 2014 - 13 Juni 2014

Marokko: een sprookje uit 1001 nachten?

24 Februari 2011 - 28 Februari 2011

Rocken met Reel Big Fish!

16 Oktober 2010 - 21 Oktober 2010

A Quick Tour of Chester

08 September 2010 - 09 September 2010

Knowsley Safari Park

05 Mei 2010 - 12 Mei 2010

Paardrijden in Tsjechië

12 November 2008 - 06 Mei 2009

Chillen op de Antillen!

Landen bezocht: