Waar ben jij nou? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Lisanka - WaarBenJij.nu Waar ben jij nou? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Lisanka - WaarBenJij.nu

Waar ben jij nou?

Door: Lisanka

Blijf op de hoogte en volg Lisanka

07 December 2008 | Nederland, Amsterdam

En jullie maar denken, waar blijft die update van Lisanka nou? Maar net zoals jullie ben ik hier ook veertig uur per week aan het werk! In totaal eigenlijk veel meer, want om half zeven ga ik weg van huis, en ik ben op zijn vroegst om half zes thuis. Dat is dus zeker elf uur op een dag dat ik van huis weg ben. Ik heb wel twee uur pauze, maar dan eet ik en relax ik wat bij de stables zelf. Als ik thuis ben, ben ik vaak zo moe van al het werken (de hele dag buiten fysiek werk doen), dat ik om negen uur al lig te snurken ;)

Op zaterdag en zondag moest ik gewoon werken, want ik werk dus een weekend in de twee weken. Als je dus doorrekent betekent dat, dat ik dit weekend vrij ben. Vandaar dat ik ook achter de pc ben gekropen om een bericht voor jullie te schrijven!

Zaterdagavond ben ik met Maartje meegegaan naar vrienden van haar (Hector en Andrea, die allebei ook bij Lucky Stables hebben gewerkt) om daar te eten en een spelletje monopoly te doen. Alhoewel ik spelletjes erg leuk vind, is het bij monopoly meer geluk hebben op welke vakjes je komt, dus of je wel straten kunt kopen. Je raadt het al, ik heb verloren, haha ;)
Maandag was ik vrij en ben ik lekker met mijn auto over het eiland gaan scheuren. De benzine gaat hier trouwens wel snel op, vanwege veel berg op en af, veel stadsverkeer, veel files (!) en de airco die constant aan staat. Maar diezelfde benzine is hier minder dan een euro per liter, dus dat scheelt weer. Maare: files hebben ze hier ook! Voornamelijk tijdens de spitsuren, maar ook overdag kan het een ramp zijn. Ze hebben hier maar een paar wegen (dus niet veel sluiproutes), dus alles staat meteen vast. Zeker in het hoogseizoen (wat nu eigenlijk zou moeten beginnen) schijnen vaak alle huurauto’s verhuurd te zijn (10.000 stuks), dus dan kun je wel nagaan hoe druk het is op het eiland (ter grootte van Terschelling!). Constant file schijnt het dan te zijn. Haha, niets nieuws toch?!

Ik was dus maandag naar Marigot gereden, de Franse hoofdstad van Sint Maarten.
Dat is hier trouwens ook heel apart. Sint Maarten bestaat uit twee landen, de ene helft hoort bij Frankrijk en valt onder de EU en de andere helft hoort bij Nederland, maar valt niet onder de EU. Wat dit betekent is dat ik als Nederlander legaal kan werken en wonen op de Franse kant (want: EU), maar een vergunning moet aanvragen voor de Nederlandse kant?! Hoe idioot.

Haha, ik blijf mijn verhaal maar onderbreken door aparte feitjes, maar het feit is dus dat ik maandag in Marigot was. Ik ben naar een shopping mall geweest (duur en saai!), omdat daar één goedkoop winkeltje zat waar alles maar tien dollar per stuk was (terwijl je bij de andere winkels in euro’s hoort te betalen). Ik was namelijk op zoek naar een horloge. Dag één ging ik met mijn horloge in de zee (vergeten dat ik hem om had) en het was blub, blub, blub, horloge dood. Dus nu heb ik voor tien dollar een mooi (gifgroen!) waterdicht horloge gekocht. Ook ben ik even over de markt geslenterd, maar dat is dus echt tien keer hetzelfde (toeristische) kraampje op rij. Allerlei niet boeiende souvenirs. ’s Middags ben ik naar Pineapple Pete gegaan om te internetten. Dat is gewoon een (eet)café hier, waar je op hun wifi netwerk kunt internetten. Het enige wat je dus hoeft te doen is een drankje te bestellen. Handig toch?

Toen las ik dus ineens op mijn weblog een berichtje van Anita en René. René is de vader van Sabrina, een meisje waar ik vroeger mee omging (ben met haar toen naar Ghost of the Robot in Duitsland geweest in 2003). Ik had al contact met hen in Nederland, omdat René dus al een jaar of vijftien op het eiland woont en dus veel inside information had. Het blijkt dus dat zij naar Nederland gaan van 12 december tot 11 januari, en ze vroegen of ik op hun huis wilde passen! Nou, dat klonk wel aantrekkelijk, dus ik ben meteen die maandag middag even een kijkje gaan nemen.
Ze wonen op ongeveer tien kilometer afstand van mijn oude plek, in St. Peters (dat ligt naast Philipsburg). Daar hebben ze een heel groot appartement, of eigenlijk meer appartementencomplex. Hier hebben ze meerdere appartementen: eentje voor hunzelf, eentje voor hun kantoor, eentje voor Jessica (dochter), eentje voor een werknemer en eentje voor stagiaires. In het appartement voor de stagiaire kon ik dus verblijven. Wat een luxe hier! Ik heb boven een woonkamer en keuken in een, maar dan wel heel groot (volgens mij iets van 14x4 meter!!). Daaronder heb ik ongeveer driekwart van de ruimte met een halletje, een slaapkamer en een badkamer. Dit alles hoef ik met niemand te delen! Ook heb ik airco in de slaapkamer (erg fijn!) en kabeltv en internet boven! Vooral het internet is errug fijn (ja, ik weet het, ik ben verslaafd) :P En wat ik nog niet verteld heb: ze hebben hier een privé zwembad! Wat een luxe hè? Bovendien mag ik ook nog een maand hun auto lenen, omdat ik anders niet naar mijn werk zou kunnen. Ideaal dus, voor beide partijen.

Daar zat ik dus die maandag met hun over te babbelen, toen ik dus ook vertelde dat ik eigenlijk nog steeds last heb van heimwee. Elke ochtend word ik wakker met een k*tgevoel en wil ik eigenlijk het liefste meteen naar huis. In de loop van de ochtend verdwijnt het gevoel, en voel ik me overdag alleen nog maar met vlagen een beetje rot. Niet echt prettig dus, en zeker ook niet gewenst (ik heb hier tenslotte toch zelf voor gekozen?!). Maar ja, heimwee zit tussen de oren en daar kun je dus niet zoveel aan doen, behalve doorzetten en hopen dat het goed komt ;) Dus ik vertelde ze over mijn twijfels, dat ik misschien 11 december naar huis vlieg, omdat ik zo’n last heb van heimwee. (Ik heb een retourticket gekocht, die niet omboekbaar is en die op 11 december terug gaat, zodat ik dus in geval van heimwee altijd terug kan.) Nu is het gevoel heel dubbel, want aan de ene kant wil ik graag naar huis, maar aan de andere kant wil ik ook wel blijven. Voornamelijk omdat ik het niet kan maken om na vier weken al thuis te komen. (Zeker niet omdat ome Hans dan de weddenschap wint, haha ;)). Maar ook om aan mezelf te bewijzen dat ik het wél kan.
Toen vroeg René mij of ik niet deze week al in het appartement wilde zitten. Op deze manier kon ik alvast wennen aan hoe het is om hier te wonen, maar ook omdat ik dan een internetverbinding heb, en dat was volgens hem heel belangrijk (want: contact met thuis). Dus daar heb ik een nachtje over geslapen, en ik vond het eigenlijk wel een goed idee! Vandaar dat ik dit berichtje nu vanuit een luxe appartement schrijf. (Foto’s moet ik nog maken, maar die zal ik jullie niet onthouden!)

Dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag was ik weer aan het werk.
Maar op woensdagavond ben ik hier zelfs uitgeweest! W00t. Nu ik dus in het nieuwe appartement zit, heb ik contact met Jessica (hun dochter van 20) en zij is heel gezellig :) Dus ik zeg: nou, dan moeten we eens samen uitgaan en dat vond ze een goed idee. Vandaar dus dat ik woensdag samen met haar en een vriendin van haar in de Soggy Dollar Bar aan het dansen was. Je hoeft eigenlijk geen geld mee te nemen, want de hele avond werden we door verschillende mannen getrakteerd. Hoe hilarisch! Aan aandacht kom je hier niets te kort ;) Helaas zijn het dus wel de ‘verkeerde’ mannen. Veel locals, maar ook oude mannen, die blijkbaar hopen een jong blaadje te scoren. Nou, tien jaar vond ik al veel, maar als ze twintig jaar ouder zijn en eruit zien alsof ze je vader kunnen zijn (kaal, harig en buikje… sorry pap :P), dan zijn ze toch echt niet aantrekkelijk meer! Gelukkig heb ik wel kunnen genieten van MIJN EERSTE COCKTAIL! Jaja. Het woord cocktail was alleen niet bekend, dus ik kreeg een ‘Fruitpunch’. Dat waren dus ook vier verschillende soorten drankjes gemixt (een cocktail toch?), alleen had het een andere naam. Het was iets met rum en vruchtensap en smaakte heerlijk zoet. En dat voor maar vier dollar?! (Ter vergelijking, in Nederland betaal je het driedubbele.) Bovendien doen ze hier ook nog eens meer alcohol in je beker, dat was te merken! (Ja Fab, ik was na een glas al dronken ;)) Rond half twaalf waren we weer naar huis gegaan, want het was nogal rustig en ik moest de volgende dag zoals gewoonlijk weer om half zes op!

Vrijdagavond waren Jessica en ik weer naar de Soggy Dollar Bar gegaan in de hoop op wat gezelligheid. Nou, druk was het wel met voor de helft locals en de helft stagiaires. Wel moeilijk om contact te krijgen, want iedereen staat in zijn eigen clubje bij elkaar en ik zag helaas geen bekenden. Inge (collega) zou misschien gaan, en Maartje (kantoorcollega en (oud) huisgenootje) ook, maar beiden heb ik niet gezien. Wel heb ik SNEEUW gezien, haha! Geen echte sneeuw (de temperatuur is hier nooit lager dan 24 graden), maar wel heel grappig om toch iets van Nederland mee te krijgen ;) Het is hier trouwens heel fijn om uit te gaan, want je hoeft dus geen jas mee. Buiten voelt het soms een beetje chilly aan, en dan is het dus vierentwintig graden hè?! Vaak ook nog met een flink briesje, vandaar the chilly part. Heel apart, hoe je hier aan de hitte van overdag went (27-30 graden) en bij de 24 graden al kippenvel krijgt :P
We hebben lekker staan dansen, maar hadden het snel al gezien (de muziek vond ik niet echt super), dus we gingen op zoek naar een andere tent. Richting The Alley gereden, wat ook een leuke tent hoort te zijn. Er was DJ Night, maar er stond niemand op de dansvloer. LOL. Het was echt helemaal uitgestorven. Daarna zijn we maar richting huis gereden, na een tussenstop gemaakt te hebben bij de McDonalds. Yay, frietjes!

En nu zit ik hier de volgende morgen op mijn laptop (<3) mijn verhaal te schrijven, om jullie (het thuisfront) op de hoogte te houden van mijn avonturen hier. Ik hoor namelijk van meerdere mensen dat ze het erg leuk vinden om mijn verhalen te lezen en ik vind het natuurlijk ook ERG leuk dat jullie massaal reageren! Eens even persoonlijk reageren op de vragen die ik heb gekregen in mijn reacties. (Ook leuk om te lezen als je naam er niet tussen staat, trouwens!)

Vergeet trouwens ook niet om op http://picasaweb.google.com/lisankaSXM te kijken voor alle (nieuwe) foto’s! (Nu ook mijn werkplek op de foto!)

@Aryanna
Helaas had ik bij het uitstappen geen lieve jongen die mij met mijn koffers heeft geholpen. Ik heb zelf flinke spierballen gekweekt ;) (Het is trouwens erg onhandig om met twee volle koffers op stap te gaan, maar ik ben toch blij dat ik al mijn spullen hier heb!)

@Tante Rina
LOL @ Ome Hans die zich laat meeslepen voor voetbal. Dat krijg je met een voorliefde voor Ajax, haha ;) Wel apart om te lezen dat het bij jullie koud is, echt net boven nul. Denk er twintig graden en een bikini bij en dan zit je al bijna in de Cariben ;)

@Tante Karin
Ja, ik heb mijn klamboe meegenomen! Dat is ook wel hard nodig hier, want ik word lekgeprikt door de muggen. Ze zitten overal, en zowel overdag als ’s nachts zijn ze actief. Ik spray mezelf elke dag in met anti-muggenspul (Off! heet dat hier, 25% deet!) en lig elke nacht onder mijn klamboe, heerlijk.
Hoe is het met Sinterklaas afgelopen? Is hij weer veilig met zijn boot terug naar Spanje gevaren? Heeft hij leuke pakjes achtergelaten? ;)

@Kim
Azijn werkt goed tegen de muggenbeten? Niet krabben werkt nog beter, haha. Maar nu ik hier een paar weken zit gaat het al beter. Ik word nog steeds lek geprikt, maar de muggenbulten trekken ook weer sneller weg.

@Tante Marja
Thuis blijven vanwege de muggen? Haha, nou een moeilijke keuze is het toch niet: of in je dikke trui met een winterdepressie, of met een stralende lach in bikini in de zon? ;)

@Jeannette
Met de muggen gaat het nu een stuk beter, geen vitamine B1 geprobeerd (al slik ik natuurlijk wel elke dag braaf mijn multivitamine). Je sinterklaas kadootje was trouwens ook geniaal! Chocolademunten <3 Whaha, ze waren nog niet eens gesmolten! (Wel zacht, dus ze liggen nu in de koelkast… dat wil zeggen, die paar zielige muntjes die nog niet zijn opgegeten :P)

@Krista
Wat gaaf dat je ook mijn weblog leest :) Sterkte daar in het koude Nederland!

@Esther
Mijn klamboe zit veilig weggestopt onder mijn matras! Werkt ook het beste, want anders lig je dus verwikkeld in je klamboe. Verder heb ik ook spul met 25% deet. Dat is hier dan speciaal voor de tropen, want de normale anti-muggenspray bevat maar 6% deet. (En dat ruiken de muggen niet eens meer :P)

@Margreet
Mijn lichaam heeft zich inderdaad aangepast aan de warmte! Heel vreemd dat ik het nu zelfs koud kan krijgen hier (kippenvel!) op een eiland waar de temperatuur nooit beneden de 24 graden daalt. Het is overdag soms nog echt flink warm (zeker met werken!), maar het is goed te doen nu :)

@Kathinka
Niet van de weg af glijden hè?! Ik wil je wel weer heelhuids terugzien :) Van mama hoorde ik dat alles goed gaat in Noord Holland. Hopelijk is Jeroen ook een beetje lief voor je! Doe hem maar de groetjes :)

@Ome Hans
Helaas loopt de fooi hier nog niet zo hard! Er zijn op dit moment weinig toeristen, omdat er door de Amerikaanse economische crisis, minder mensen op vakantie gaan. En hier moeten ze het voornamelijk hebben van de Amerikanen. Laten we hopen op meer mensen, want mijn salaris gaat er hier wel erg hard doorheen ;)

@Fabian
Haha, om jou over te laten komen heb ik twee maandsalarissen nodig :P
Je mag van mij best komen (er is hier vast wel een plekje in mijn grote appartement), maar als ik mijn eigen eten niet eens kan betalen, hoe moet ik dan jouw ticket kopen? ;)

  • 07 December 2008 - 11:28

    Tante Marja:

    Wat een lang verhaal, erg leuk weer, ik zat er al op te wachten.
    Ik controleer elke dag de mail, in de hoop weer wat van je te horen, dus nu niet op 11 december naar huis gaan want als ik het goed begrijp moet je het wel kunnen uithouden die paar maanden nog.
    Bij erge heimwee vraag je maar of iedereen je wat opbeurends wil schrijven, je kunt het makkelijk zeker nu in dat grote appartement.

    Groetjes

  • 11 December 2008 - 17:20

    Nattigheid:

    Enig! wat schrijf je leuk :o

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Lisanka

Avonturen van een reislustig meisje.

Actief sinds 05 Maart 2008
Verslag gelezen: 1368
Totaal aantal bezoekers 92471

Voorgaande reizen:

29 Mei 2014 - 13 Juni 2014

Marokko: een sprookje uit 1001 nachten?

24 Februari 2011 - 28 Februari 2011

Rocken met Reel Big Fish!

16 Oktober 2010 - 21 Oktober 2010

A Quick Tour of Chester

08 September 2010 - 09 September 2010

Knowsley Safari Park

05 Mei 2010 - 12 Mei 2010

Paardrijden in Tsjechië

12 November 2008 - 06 Mei 2009

Chillen op de Antillen!

Landen bezocht: