De avonturen van Sjaak en Tha Mima! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Lisanka - WaarBenJij.nu De avonturen van Sjaak en Tha Mima! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Lisanka - WaarBenJij.nu

De avonturen van Sjaak en Tha Mima!

Door: Lisanka

Blijf op de hoogte en volg Lisanka

16 Januari 2009 | Nederland, Amsterdam

Om verder te gaan waar ik vorige keer gebleven was: dinsdag deden we een sightseeing tour over het eiland. Als eerste gingen we naar Pic Paradis, het hoogste punt van het eiland. (Niet de hoogste berg van Nederland, want die ligt op Saba!) Ik was hier al eens eerder geweest en wist dat de weg er naartoe wel een uitdaging was, want: veel gaten en steil! Mama gilde het natuurlijk uit en papa zorgde ervoor dat de auto net iets te zwaar was (haha), maar uiteindelijk hebben we het gered tot boven aan de berg! Zo’n Diahatsu Charade (niet eens een koekblik, meer een snoeptrommeltje) is erg praktisch als je alleen bent (want: klein en goedkoop), maar met zijn drieën niet zo’n aanrader (want: te klein en te laag boven de grond), wat een slakkengang oplevert over de vele hobbels die het eiland rijk is.

Bovenaan de berg kwam ik er achter dat er twee paden zijn naar een uitkijkpunt. Een ervan had ik al ontdekt, maar de tweede zag er een stuk gaver uit! Het bleek een heuse hike te zijn door het berglandschap, tot groot ongenoegen van mama. Maar uiteindelijk was het nog geen tien minuten lopen, eitje dus! Boven gekomen was het uitzicht echt prachtig, en hebben we (want we zijn niet voor niets toeristen) een aantal kiekjes gemaakt. Het andere pad bleek tot hetzelfde uitzicht te leiden, dus dat was niet zo heel spannend meer. De weg naar beneden ging gelukkig een stuk makkelijker en zo kwamen we weer veilig op de grote weg uit.

De volgende trip ging naar Fort Louis in Marigot. Na een fikse klim (want een fort ligt natuurlijk boven op een berg), kwamen we aan bij de restanten van het fort. Veel stenen muurtjes en wat kanonnen was het enige wat er nog van het fort was overgebleven. Het uitzicht was weer om je vingers bij af te likken. Daar kregen we toch wel honger van dus weer een klim naar beneden, terug in de auto op zoek naar een lekker restaurant.

Aangezien mama graag naar het strand wilde (zij is de enige die het uren kan uithouden op een strandstoel, dat bleek wel weer), gingen we richting Orient Beach. Dit was aan de Franse kant van het eiland, wat meteen opviel toen we ergens wat gingen eten (bij Kakao). Wat je aan de Nederlandse kant in dollars betaalt, betaal je hier in euro’s. Dat levert dus een prijsstijging op van 25%. Met zijn allen zaten we lekker aan de cocktail en hadden we alledrie een cheezburger besteld. Erg lekker was die, net als onze Franse ober die stiekem met me zat te flirten ;) Helaas kwam het niet verder dan flirten en moest ik iemand anders zoeken om mijn rug in te smeren ;)
De hele middag lag mama in haar strandstoel, terwijl ik ondertussen een rondje ging hardlopen langs de kust of in de zee aan het dobberen was.
De avond hebben we thuis doorgebracht, en we lagen al vroeg in bed. Om een of andere reden ben ik nu nog vermoeider dan na afloop van mijn werk. Het liefst wil ik om acht uur al naar bed. Zal wel door het teveel aan zon komen ;)

Woensdag was het tijd voor een dagtochtje op een zeilboot (Random Wind). Om half negen werden we aan het ontbijt verwacht, waar papa een Engels ontbijt nam, en mama en ik gewoon een bagel met fruit. Ondertussen werden we ingecheckt en werd de jeugdigen en sportievelingen verzocht om met het spannende rubberbootje mee te gaan. Ik eindigde dus op de rand van een rubber motorbootje, hopende dat ik niet in de zee zou storten ;) Papa en mama namen natuurlijk de veiligere boot. Tsja, als je de vijftig bent gepasseerd schijn je niet meer jeugdig te zijn, haha ;)
Met een kleine boot werden we naar de grote boot gebracht. Dit had als voordeel dat de grote boot niet in de Simpson Bay Lagoon lag, waar de brug maar 3x per dag open gaat. Zo ben je dus niet gebonden aan bepaalde tijden.
Op de grote boot aangekomen zaten we lekker achterop, half in het zonnetje. Er was een ‘open bar’ wat betekent dat je zoveel mag drinken als je wilt, zelfs alcohol! Helaas gaat een anti-zeeziek-tabletje niet zo goed samen met rum, dus bleef ik maar braaf aan de alcoholloze fruitpunch.
Van het zuiden van het eiland vaarden we richting het noorden, langs Marigot en eindigend bij Friar’s Bay, waar we een snorkelduik konden maken. Heel dicht bij de rotsen konden we dan ook wat visjes zien zwemmen. Helaas was de grootste maar een hand groot en kon ik mama niet bang maken met voorbij zwemmende haaien. Wel zag ik een hele hoop gekleurde vissen, paars met geel, zwart met wit, blauw-wit-geel en ook wat enge zwarte zee egels met lange sprieten.
Daarna kregen we een overheerlijke lunch. Kip met rijst in een erg lekker sausje, iets met zoete kokosmelk en flink wat kruiden, salade en een stukje brood. Toen we verder wilden varen bleek de motor kapot te zijn. Ondanks dat we op een zeilboot zaten, was de motor nodig om op bepaalde stukken vooruit te komen, gezien de sterke wind. We kwamen dus niet verder dan Marigot, waar we wat rondjes zijn gevaren voordat de boot daar in de haven werd aangelegd. Dit hield in dat we met hetzelfde motorbootje terug naar land moesten. Ook de oudjes moesten er nu aan geloven, wat resulteerde in hoge golven en natte passagiers ;) Vanaf de haven werden we met een bus teruggebracht naar Simpson Bay en kregen we als compensatie een gratis Random Wind t-shirt.
Ondanks dat het tripje in het water was gevallen (letterlijk?!), hebben we er toch erg van genoten. Het is gewoon heerlijk om een hele dag op zee te dobberen. (Zolang je maar niet misselijk wordt natuurlijk!)
’s Avonds heb ik papa en mama kennis laten maken met de Kentucky Fried Chicken, die hier om de hoek zit. Ik had geen zin om te koken, en geen trek in een boterham, dus dit was de oplossing. Na zo’n lange dag is friet altijd erg goed te doen!

Donderdag werd een rustdagje, gezien het drukke programma van de afgelopen twee dagen. Mama lag natuurlijk meteen weer aan het zwembad (want in het zwembad durft ze niet :P). ’s Middags zijn we (alleen mama en ik) er toch nog even op uit geweest. Eerst naar Coco’s, een activity desk, waar we wat ideeën hebben opgedaan voor de rest van de vakantie. Bovendien blijkt dat je overal maar gewoon moet zeggen dat je een local bent, want dan krijg je 20% korting! (Zo ook op de boot, en dat scheelde ons dus $60!) Daarna door naar de bank (RBTT), waar ik mijn allereerste salaris cheque kon innen! Woohoo! Ik ben rijk… totdat je bedenkt dat de dollar niets meer waard is :P (Handig als je je spaargeld opneemt, want je euro’s zijn nu wel meer waard! Maar qua salaris betekent het dus dat ik minder verdien.)
De volgende stop was Winair, een vluchtmaatschappij die op de nabij liggende eilanden vliegt. Gezien wij graag naar Saba willen, waren we daar gaan informeren voor de prijzen. Nou, het goedkoopste vliegticket was $130, voor een vlucht van vijftien minuten! Voor dat geld heb ik twee retourtjes naar Londen vanaf Schiphol. Beetje jammer dus. Dat wordt dus toch met de boot, en als local schijn ik daar dus ook weer korting op te krijgen \o/
Terug, op weg naar de supermarkt, bedachten mama en ik dat we wel even in Philipsburg konden gaan shoppen. Nou, dat was dus nog meer drama dan ik had verwacht! Alle winkels waren praktisch hetzelfde. En dan allemaal van die opzichte kleding. Nare stoffen (synthetisch en glanzend), veel goud en bling bling. Het waren allemaal van die winkels die ik in Rotterdam altijd hard voorbij loop. (In het rijtje van de Donner naar de koopgoot zit er volgens mij eentje, naast het reparatie zaakje voor schoenen… nou, allemaal van dat soort winkels dus.) Geen succes dus. Wel blijk je ook in de winkels af te kunnen dingen, dat is dan wel weer leuk. Er gewoon een spelletje van maken om zo goedkoop mogelijk met bijvoorbeeld een paar schoenen naar huis te gaan.
’s Avonds stond er een zelfgekookte maaltijd op tafel! Griekse Kofta (jaha, ook hier heb je Knorr Wereldgerechten!), wat op zich nog best te betalen was. Althans, het pak zelf niet (dat was vier euro :P), maar het gehakt, de courgette en de juiste (vlees)tomaten bleken niet zo duur te zijn. Zo hadden we dus een lekkere en voedzame maaltijd op tafel.

Ondertussen is het alweer vrijdag (de tijd gaat hard?!) en liggen papa en mama nog in bed. Logisch, want het is nog maar net zeven uur geweest. Geen idee wat we gaan doen vandaag, misschien hijs ik mama wel op een paard. Het antwoord zal ik jullie nog schuldig blijven.

Ik zou zeggen, geniet van de foto’s: http://picasaweb.google.com/lisankaSXM/SXMMetPapsMams1#

  • 16 Januari 2009 - 14:04

    Fabian:

    San, Pa, Ma,

    Leuk dat jullie zo aan het genieten zijn van de vakantie! Mooie uitstapjes en eiland tours, ik ben toch een beetje jaloers...

    Dat wat Londen betreft klopt wel, heb gister een retourticket LND-AMS en AMS-LND geboekt voor 85 GBP incl. Niet dat ík naar Londen ga, wel dat er iemand van Londen naar hier komt :)

    Dat wat die Knorr Wereldgerechten betreft, ga zo door! Goed voor onze omzet ;-)

  • 16 Januari 2009 - 14:50

    Fabian:

    San, Pa, Ma,

    Leuk dat jullie zo aan het genieten zijn van de vakantie! Mooie uitstapjes en eiland tours, ik ben toch een beetje jaloers...

    Dat wat Londen betreft klopt wel, heb gister een retourticket LND-AMS en AMS-LND geboekt voor 85 GBP incl. Niet dat ík naar Londen ga, wel dat er iemand van Londen naar hier komt :)

    Dat wat die Knorr Wereldgerechten betreft, ga zo door! Goed voor onze omzet ;-)

  • 16 Januari 2009 - 15:01

    Tante Marja:

    Tjonge wat treffen jouw ouders het maar weer met zo'n weekje zon. Ik wou dat een van mijn meiden eens ergens naar toe gingen voor een paar maanden dan ging ik alvast sparen om er ook heen te gaan, alleen als de temperatuur goed is natuurlijk. Ik hoop dat je ouders geen last hebben van die vervelende muggen.
    Veel plezier nog.

    Groetjes

  • 18 Januari 2009 - 07:31

    Vanessa :

    Hoi Lisanka,

    Je zus was gisteren bij ons en die maakte me aardig nieuwsgierig met haar verhalen, dus dacht kom even lezen.
    Wat heerlijk zeg,
    Ik heb net even je foto's bekeken, wat een heerlijk weer.
    Fijn dat je je draai gevonden hebt daar en dat je nu lekker kan genieten.

    Heel veel plezier!

    Groetjes Vanessa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Lisanka

Avonturen van een reislustig meisje.

Actief sinds 05 Maart 2008
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 92466

Voorgaande reizen:

29 Mei 2014 - 13 Juni 2014

Marokko: een sprookje uit 1001 nachten?

24 Februari 2011 - 28 Februari 2011

Rocken met Reel Big Fish!

16 Oktober 2010 - 21 Oktober 2010

A Quick Tour of Chester

08 September 2010 - 09 September 2010

Knowsley Safari Park

05 Mei 2010 - 12 Mei 2010

Paardrijden in Tsjechië

12 November 2008 - 06 Mei 2009

Chillen op de Antillen!

Landen bezocht: